آغاز شمارش معکوس اجرای راه آهن رشت-آستارا

آغاز شمارش معکوس اجرای راه آهن رشت-آستارا به گزارش هم ماشین، با نهائی شدن روند تملک اراضی، پروژه راه آهن رشت ـ آستارا بعد از ۲۵ سال انتظار وارد مرحله اجرا خواهد شد و بعنوان پازل نهائی کریدور شمال ـ جنوب در آستانه آغاز عملیات اجرایی قرار گرفت.



به گزارش هم ماشین به نقل از مهر، پروژه راه آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور بین المللی شمال - جنوب، وارد مرحله ای تعیین کننده شده و در آستانه ورود پیمانکاران روسی قرار دارد. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی، تنها پنج ماه تا تکمیل تملک اراضی و تحویل کامل نیمی از مسیر به پیمانکار روسی باقیمانده است؛ اقدامی که می تواند روند اتصال مستقیم ریلی ایران به روسیه را سرعت ببخشد.
این پروژه ۱۶۲ کیلومتری که از آن به عنوان یکی از مهم ترین طرح های زیرساختی ایران در حوزه ترانزیت بین المللی یاد می شود، مقرر است کشور را از راه جمهوری آذربایجان به روسیه و سپس به اروپا متصل کند. اهمیت این مسیر علاوه بر ایجاد اتصال مستقیم با بنادر دریای خزر و قفقاز، در افزایش ظرفیت ترانزیت کالا، ارتقاء نقش ایران در کریدورهای منطقه ای و تقویت توسعه اقتصادی استان گیلان و مناطق شمالی کشور ارزیابی می شود.
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، با تشریح آخرین وضعیت اجرای این طرح اظهار داشت که تا حالا حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر تملک شده و برمبنای برنامه ریزی های انجام شده، تا انتهای سالجاری تملک کامل مسیر و تحویل آن به پیمانکار روسی غائی خواهد شد.
صادق با اشاره به تامین مالی پروژه از محل وام ۱.۶ میلیارد یورویی روسیه بیان کرد که مبنی بر توافقات صورت گرفته با طرف روسی، اجرای کامل این طرح در بازه سه ساله صورت می گیرد و با بهره برداری آن، ارتباط ریلی ایران با روسیه و آذربایجان به شکل مستقیم برقرار خواهد شد.

اتصال ایران به شبکه ریلی قفقاز و روسیه؛ رشت - آستارا به مرحله سرنوشت ساز رسید


در این راستا، محمدمهدی کریمی قهی کارشناس ترانزیت ریلی، در گفتگو با گزارشگر مهر با اشاره به وعده ۵ ماهه وزیر راه و شهرسازی برای شروع ساخت راه آهن رشت - آستارا، اظهار داشت: این مسیر ریلی شامل ۹ ایستگاه در شهر های صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، پره سر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا است و مطابق برنامه ریزی، با تکمیل آن ظرفیت جابه جایی سالانه بار تا ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: تکمیل راه آهن رشت - آستارا می تواند زمان حمل کالا از هند به فنلاند را از ۴۵ روز به حدود ۲۱ روز کاهش دهد؛ کاهشی که زمینه صرفه جویی ۵۰ درصدی در زمان و ۳۰ درصدی در هزینه حمل و نقل را فراهم می آورد. این پروژه از نگاه تجار حلقه ای کلیدی در شبکه تجارت بین المللی ایران است که می تواند مسیر جدیدی برای انتقال کالا میان جنوب و شمال اوراسیا ایجاد نماید.
کریمی قهی بیان کرد: همینطور وزیر راه و شهرسازی بر لزوم تدوین «برنامه اقدام مشترک سه جانبه» میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در سه ماه آتی تاکید کرده است، هدف از این برنامه، تثبیت پایداری جریان بار در این راه و افزایش سهم ایران از ترانزیت منطقه ای تا سطح ۱۵ میلیون تن در سال عنوان شده است.
این کارشناس ترانزیت ریلی اضافه کرد: در همین حال، استاندار گیلان نیز با اشاره به پیشرفت قابل توجه پروژه اعلام نمود که با تکمیل راه آهن رشت - آستارا، اتصال ایران به شبکه ریلی قفقاز و روسیه محقق خواهد شد؛ اتصالی که علاوه بر افزایش ظرفیت لجستیکی کشور، باعث رونق گردشگری، تجارت و صادرات غیرنفتی در شمال کشور خواهد شد.
وی یادآورد شد: راه آهن رشت - آستارا، یکی از حلقه های استراتژیک توسعه اقتصادی ایران در دهه آینده محسوب می شود؛ حلقه ای که می تواند جایگاه ایران را در نقشه ترانزیت جهانی تثبیت کرده و زمینه ای جدید برای حضور کشور در تجارت بین المللی فراهم آورد.
کریمی قهی در انتها اشاره کرد: حال انتظار می رود وزیر راه و شهرسازی، برنامه زمان بندی اجرائی دقیق این پروژه را برای پیشبرد حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب اعلام نماید تا ایران بعد از ۲۵ سال بتواند از مزیت های اقتصادی، سیاسی و امنیتی این کریدور بهره مند شود.
خلاصه اینکه فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، با تشریح آخرین وضعیت اجرای این طرح تصریح کرد که تا حالا حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر تملک شده و برمبنای برنامه ریزی های انجام شده، تا انتهای سال جاری تملک کامل مسیر و تحویل آن به پیمانکار روسی غائی خواهد شد. صادق با اشاره به تأمین مالی پروژه از محل وام ۱.۶ میلیارد یورویی روسیه بیان کرد که بر اساس توافقات انجام شده با طرف روسی، اجرای کامل این طرح در بازه سه ساله صورت می گیرد و با بهره برداری آن، ارتباط ریلی ایران با روسیه و آذربایجان بشکل مستقیم برقرار خواهد شد. وی افزود: تکمیل راه آهن رشت - آستارا می تواند زمان حمل کالا از هند به فنلاند را از ۴۵ روز به حدود ۲۱ روز کاهش دهد؛ کاهشی که زمینه صرفه جویی ۵۰ درصدی در زمان و ۳۰ درصدی در هزینه حمل و نقل را فراهم می آورد.
1404/09/02
11:11:32
5.0 / 5
5
تگهای خبر: اقتصاد , ترانزیت , حمل و نقل , راه آهن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان هم ماشین در مورد مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
جدیدترین ها

© تمامی حقوق معنوی سایت هم ماشین محفوظ و کپی برداری ممنوع می باشد.
    استفاده از مطالب سایت هم ماشین با ذکر نام و لینک منبع مجاز است.